Er det ikke helt det du søger? Så kan du læse meget mere om sponsorer her.
5 ting du skal have med i din sponsoransøgning
Hvordan skriver man en sponsoransøgning? Det kan være en udfordring at komme i gang, da man ofte står over for spørgsmålet om, hvor man skal begynde. Men fortvivl ikke! Før du sætter dig ned og skriver din sponsoransøgning, er der nogle vigtige overvejelser, du bør gøre dig – dem kan du læse mere om her. Og hvis du er klar til at komme i gang med din sponsoransøgning, så bliv hængende, for nu får du en liste med emner, der er gode at inkludere.
Husk, at det er afgørende at skræddersy din sponsoransøgning, så den passer til den specifikke virksomhed, du søger sponsorat fra.
Men vigtigst af alt – gør det ikke til en selvcentreret præsentation om dig selv, men fokuser på sponsoren. Hvis du formår at centrere det om sponsoren, vil det signalere et ønske om et ægte partnerskab, hvor begge parter får noget ud af samarbejdet. Det er vigtigt at huske, at et sponsorsamarbejde handler om at skabe værdi for begge parter.
Nok om det, lad os komme i gang!
Indlægget fortsætter under formlen
Download en skabelon til din sponsoransøgning
Kom i gang med at finde din næste sponsor i dag! 🔎
Skriv dig op og hent en gratis skabelon til din sponsoransøgning.
1. En kort introduktion af dig selv
Det er vigtigt at starte din sponsoransøgning med en kort, men præcis præsentation af dig selv. Eftersom du henvender dig til personer, der sandsynligvis ikke kender dig personligt eller ved hvem du er, er det høfligt at give dem et grundlæggende indtryk af dig.
Her er nogle elementer, du kunne inkludere som inspiration:
- Navn
- Alder
- By
- Nationalitet
- Sportsgren
- Klub (evt. landshold)
- Top 3 bedrifter eller præstationer
- Dine ambitioner
2. Identificér din målgruppe
Din målgruppe består groft sagt af de personer, der ser dine opslag på sociale medier, dine venner og bekendte samt de typiske tilskuere, der ser dig konkurrere.
En nem måde at få indsigt i dine målgruppedata er gennem Instagram, hvis du har en kreatør- eller professionel konto. Her kan du nemt få adgang til oplysninger som kønsfordeling, aldersgrupper og geografisk placering.
Jo flere oplysninger du har om din målgruppe, desto mere værdifuld bliver du for en sponsor.
Selvom du måske er danmarksmester, kan en atlet, der konsekvent placerer sig som nummer 10, være mere værdifuld for en sponsor end dig. Dette skyldes udelukkende, at personen kender sin målgruppe og kan fortælle sponsoren, hvad de får for deres investering.
En sponsor investerer i dig for at få opmærksomhed og kendskab til deres brand samt tiltrække flere kunder til deres virksomhed.
Hvis du kan fortælle en virksomhed, at 62% af din målgruppe er kvinder, hvoraf 58% er i aldersgruppen 25-32 år, 40% af kvinderne er fra Århus, og 53% af dem er i et forhold, så giver det virksomheden et indblik i, hvad de får for deres penge og om der er potentiale for nye kunder. For eksempel ville BabySam sandsynligvis være meget interesseret, da det tyder på, at der er mange førstegangsforældre i din målgruppe, mens Elgiganten måske ikke ville være lige så interesseret.
Som nævnt før, jo mere du ved om din målgruppe, desto bedre. Du kan altid lære mere om din målgruppe ved hjælp af spørgeskemaer, quizzer, konkurrencer, spørgsmål i dine Instagram Stories eller andre tilgange, hvor du stiller dine følgere spørgsmål. Sådanne data vil også være meget værdifulde at præsentere, når du skal beskrive din målgruppe.
Har du brug for hjælp til at identificere din egen målgruppe? Kontakt Sportif Sports her.
3. Hvad kan du tilbyde sponsoren?
Som nævnt i introduktionen er det vigtigt at fokusere på, hvad du kan gøre for sponsoren i din ansøgning. Ved at beskrive, hvad de får for deres investering, får de et klart billede af værdien.
Nogle af de typiske ting, du som atlet kan tilbyde en sponsor, inkluderer:
- Opslag og historier på sociale medier med virksomhedens produkter eller tjenester
- Logo på din hjemmeside
- Logo på dit træningstøj
- Giveaways eller konkurrencer
Listen ovenfor er blot nogle af de mest almindelige tilbud til en potentiel sponsor. Der er også mere krævende og personlige muligheder såsom:
- Stille dig til rådighed som model ved lanceringen af deres nye produkter eller tjenester
- Give en præsentation om din sportskarriere til sponsorens sommerfest
- Afholde en vis mængde holdtræningssessioner for sponsorens medarbejdere
Det er kun fantasien som sætter grænser, og du kan skræddersy dine tilbud efter behov.
VIGTIGT: Tilbyd aldrig noget, som du ikke kan levere eller overskue at håndtere. Og sælg ikke dig selv for billigt!
Det tager tid og ressourcer at levere det, du tilbyder en sponsor. Derfor er det vigtigt, at det ikke går ud over dit engagement, træning og præstationer. Derudover har alle dine ejendele (sociale medieplatforme, hjemmeside, træningstøj osv.) en vis værdi. Afhængigt af hvem du når ud til og hvilken målgruppe du har, har alle dine ejendele en pris. Derfor er det vigtigt, at du ikke undervurderer dig selv og tilbyder alt uden at tage hensyn til værdien. Der bør være forskel på, hvad du tilbyder til en sponsor, der støtter dig med 20.000 kr om året, og dem der giver dig en gratis juice en gang imellem.
Det betyder ikke, at du ikke skal værdsætte alle dine sponsorer, men det er vigtigt at kende din værdi (dette påvirker også dit personlige og sportslige brand).
4. Hvad gør jer til et godt match?
Når du skriver din sponsoransøgning, er det vigtigt at fortælle, hvorfor du og din potentielle sponsor passer godt sammen. Som ansøger er det din opgave at gøre det initiale arbejde.
Selvom sponsoren måske allerede kender dig fra aviser eller tv, er det stadig relevant at beskrive, hvorfor du og sponsoren er et godt match. Ved at fremhæve jeres fælles værdier, både på og uden for banen, kan du vække interesse og demonstrere, at I passer godt sammen.
Nogle eksempler på matchende værdier kunne være:
- Vindermentalitet
- Selvsikkerhed
- Humor
- Omsorgsfuldhed
- Ærlighed
At finde ud af, om I passer sammen, er en del af research-processen. Det kan være tidskrævende og udfordrende, men det er en vigtig del af rejsen.
Undlad at overdrive eller opdigte værdier, som du ikke besidder, blot for at imponere sponsoren. Dit sande jeg vil komme frem i løbet af et samarbejde, og hvis du ikke er ærlig om dine værdier, kan det have negative konsekvenser.
Vær ærlig over for dig selv og dine samarbejdspartnere. Det skaber de bedste resultater og giver en sjovere oplevelse på lang sigt.
5. Kontaktoplysninger
Selvom det kan virke indlysende, er det vigtigt at inkludere dine kontaktoplysninger, så sponsoren ved, hvordan de kan komme i kontakt med dig.
Det ville være ærgerligt at lave en fantastisk sponsoransøgning og glemme at give oplysninger om, hvordan man kan nå dig.
Inkluder følgende kontaktoplysninger:
- Telefonnummer – husk at angive landekoden, f.eks. +45 for Danmark.
- Instagram-konto
- Facebook-profil
- LinkedIn-profil
De mest almindelige kontaktmetoder er telefon og e-mail, men nogle foretrækker at blive kontaktet via sociale medier. Jeg vil dog anbefale at inkludere mindst dit telefonnummer og e-mailadresse samt eventuelt din LinkedIn-profil, så der er mulighed for at oprette forbindelse og tilføje dig til det digitale erhvervsnetværk.
Har du brug for hjælp til din sponsoransøgning?
For at få hjælp til din sponsoransøgning, finde de rette sponsorer eller rådgivning inden for sponsorering, marketing og personlig branding, kan du venligst angive dine kontaktoplysninger nedenfor. Vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.