Er du en atlet? Så har du lige nu en unik mulighed for at opbygge dit personlige brand. Men hvorfor? Fordi du også skal have dig en karriere efter din karriere. Vi har fundet fem gode grunde til hvorfor du skal brande dig selv.
Så kære atlet, der er ingen undskyldning – kom i gang med at arbejde på dit personlige brand nu!
Se her hvorfor:
Fem gode grunde til at du skal arbejde på dit personlige brand
Branding er vigtigt for alle atleter uanset niveau. Din karriere og dit liv kan drage fordel af, at du arbejder på dit personlige brand og skaber dig et godt image. Her får du fem gode grunde til hvorfor du som atlet skal arbejde på dit personlige brand:
Øg din indtægt mens du dyrker sport:
Det er ingen hemmelighed at virksomheder bruger sports marketing for at få noget ud af det. Virksomheder sponsorerer som et led i deres markedsføringsstrategi, hvorfor de forventer mere opmærksomhed, flere salg, et stærkere brand eller andet markedsføring, når de benytter sig af sports marketing.
Som et stærkt personligt brand har du bedre forudsætninger for at opfylde disse mål for virksomhederne, hvorfor du højst sandsynligt får bedre og større sponsorater end din holdkammerat som ikke tænker på sit personlige brand.
Jo stærkere brand du har, og jo flere som følger din rejse, jo mere kan du tage for et betalt samarbejde med en sponsor.
Få flere følgere og fans
Når du udvikler dit personlige brand, arbejder du typisk i en struktureret ramme, som kontinuerligt viser din personlighed, interesser og værdier frem til dine følgere og fans. Med en kontinuerlig adfærd ved dine følgere og fans hvad de får ud af at følge dig og din karriere, hvilket tiltrækker flere og flere fans med tiden.
Jo flere følgere du har på dine sociale platforme, jo mere interessant bliver du også for sponsorer, medier, sportsklubber og andre som kan se værdien i dit personlige brand.
Få større kontrakter
Ikke nok med at du tiltrækker sponsorer og større sponsoraftaler, så tiltrækker du også opmærksomhed fra sportsklubber og organisationer ude i den store verden. Hvis du konkurrere i en sportsgren, hvor du er ansat af et sportshold (som f.eks. fodboldspillere), så repræsenterer du det respektive hold som du er ansat af.
Læs: Alt om sponsorer
Lad os lege med tanken om at du er ansat af en fodboldklub. Hvis du er et stærkt personlig brand, så sælger din klub mere merchandise. Jo mere merchandise din klub sælger, jo mere tjener de. Hvis du er årsagen til at din klub får større merchandise indtægter – eller flere seere, mere opmærksomhed i pressen eller andet god lir – så er du mere værd for klubben. Jo mere værd du er for klubben, jo mere er du berettiget til at tjene.
Efter Cristiano Ronaldo skiftede til den Saudi Arabiske klub Al-Nasser gik klubben fra at have 800.000 følgere på Instagram til mere end 11.000.0000 følgere på under en uge – udelukkende på grund af Ronaldos personlige brand.
Cristiano Ronaldos stærke brand (og selvfølgelig hans super gode karriere) har scoret ham en kæmpe kontrakt hvor han tjener 47kr i sekundet frem til 2030.
Hans personlige brand er så stærkt, at efter hans aktive karriere som fodboldspiller, bliver han ambassadør for Saudi Arabiens VM-kampagne, når de vil kæmpe med om retten til at afholde VM i fodbold i 2030.
Som atlet, har du et begrænset tidsrum til at udnytte din platform som aktiv atlet og opbygge dit personlige brand. Dét kaldes Window of Influence.
I takt med at du når længere og længere ind din karriere, og (forhåbentligt) bliver bedre og bedre, stiger din naturlige indflydelse som atlet.
Hvis du oveni din naturlige indflydelse også arbejder på at opbygge dit personlige brand, udnytter du at du har to platforme du kan brande dig selv på: dine sociale platforme og din atletiske platform.
Udnyt det spotlight der er på dig gennem din sport, og kombiner det med dit personlige brand; din personlighed, interesser og værdier. Hvis du gør det, så står du meget stærkere under og efter din karriere.
Jo før du tænker på dit personlige brand, jo bedre er du stillet.
HUSK, det er aldrig for sent at bygge på sit personlige brand.
Et klart eksempel på en atlet, som har udnyttet sit Window of Influence til punkt og prikke, er verdens hurtigste mand Usain Bolt. Du kender ham for to ting; hans verdensrekorder og hans signatur jubelscene.
Usain Bolt udnyttede sit Window of Influence godt, når man tænker på at han typisk har skærmtid i max. 20 sekunder i forbindelse med et løb – okay, måske lidt mere fordi han hele tiden vandt. Men du forstår pointen.
Han skabte sig et signatur move, som efterfølgende har tjent ham tonsvis af penge.
Få en karriere efter din karriere
Livet som atlet er desværre en kort fornøjelse. Typisk kan man leve af sin sport i 7-10 år.
Hvad skal du så lave efter din karriere som atlet?
Hvis du opbygger dit personlige brand mens du er en aktiv atlet, venter der sig typisk en karriere på den anden side af din karriere. Du vil altid eje dit personlige brand. Dit personlige brand er der ingen som kan tage fra dig.
Lad os sige at din store passion er musik ved siden af din atletiske karriere. På dine sociale medier skinner din passion for musik igennem, og du er faktisk også ret god til at spille på instrumenter eller rappe. Flere og flere begynder at følge dig fordi du er ret sej til det med musik. Du begynder altså at opbygge dig en fanbase, som interesserer sig for din musik. Disse fans følger også med dig når du stopper som atlet. Alt sammen samtidig med at du stadig dyrker din sport.
Ligesom NBA-stjernen Damian Lillard, eller DAME Dolla, som hans rappernavn er. Han har skabt diverse rapkoncepter på de sociale medier, og har flere millioner streams på sine rapvideoer. Tror du ik der venter ham en spændende pladekontrakt når han stopper som basketballspiller? Uanset om han så var en god rapper eller ej, så vil han med stor sandsynlighed få en pladekontrakt på grund af hans personlige brand.
Så kære atlet, du skal bare til at komme i gang! Spild ikke denne gyldne mulighed du har som aktiv atlet. Uanset hvilket niveau du konkurrerer på, så kan det betale sig at arbejde på sit personlige brand.
Har du brug for hjælp til dit personlige brand?
Skriv en e-mail nu
Eller skriv dig op til vores Ultimative Guide 2023 om personlig branding for atleter. Kommer snart…