Hvad er en sponsor?

Hvad er en sponsor?

Fem hurtige facts

  • En sponsor er typisk en privatperson eller en virksomhed, som støtter en atlet, event, sportsklub eller forening med økonomi eller produkter/services.
  • Et sponsorat er IKKE en donation men et samarbejde mellem to parter. Begge parter modtager værdi fra den modsatte part.
    Virksomheder investerer (læs: sponsorerer) penge og produkter for at styrke deres egen markedsføring og brand samt hjælpe klubben, foreningen og/eller atleten økonomisk.
  • Sponsorater findes i alle lag af sportsverden. Alt fra skolehold (som typisk sponsoreres med udstyr som eksempelvis kampuniformer) til top professionelle atleter (som bliver betalt store pengesummer for at benytte sig af specifikke produkter).
  • Sponsorater kan være i økonomisk form (penge) eller som et in-kind sponsorat (produkter/services)

Indlægget fortsætter under formlen

Download en skabelon til din sponsoransøgning

Kom i gang med at finde din næste sponsor i dag!

Skriv dig op og hent en gratis skabelon til din sponsoransøgning.

1. Forskellige typer af sponsorater

  • Individuelle sponsorater – eksempelvis fremviser atleten et logo, iklæder sig et bestemt brand, støtter og omtaler produkter og modtager økonomisk støtte til træning, konkurrencer og rejser.
  • Hold- og klubsponsorat – eksempelvis modtager holdet/klubben kampuniformer, fremviser bannere ved banen, sælger sine navnerettigheder for holdet (eks. Red Bull Salzburg), stadion (eks. Emirates Stadium) eller tribuner og økonomisk støtte til konkurrencer og rejser.
  • Sportssponsorat – eksempelvis navnerettigheder til turneringer, cups og ligaer (eks. 3F Superligaen), udvikling af programmer og forbedring af faciliteter.
  • Eventsponsorat – eksempelvis brug af logo på sponsorprodukter, tilbyde gratis produkter til deltagere og økonomisk støtte til afholdelse af event.  

2. Fordele for modtageren af sponsorater

  • Individuelle sponsorater – dækker udgifter til udstyr, rejse, konkurrence gebyr, uniform og frigiver dermed plads til mere fokus på sin træning.
  • Hold- og klubsponsorater – dækker udgifter til kampuniformer, udstyr og vedligeholdelse af anlæg og klubhus.
  • Sportssponsorater – dækker udgifter af trænerløn og -uddannelse, talentudvikling og strategiske tiltag.
  • Eventsponsorater – dækker lokationsudgifter, catering, service, marketing og mandskabsudgifter.

3. Ulemper for modtageren af sponsorater

  • Sponsorater kan nemt begrænses eller trækkes tilbage – derved ingen sikkerhed.

  • Man kan blive for afhængig af en eller få sponsorer som kan trække sig ud af samarbejdet.

  • Visse sponsorater (som alkohol, gambling og tobak) kan skade et image og brand.

  • Store økonomiske sponsorater er oftest kun tilgængelige for sportseliten.

  • Atleter, hold og event kan blive manipuleret eller udnyttes til fordel for sponsoren.

  • Det er svært og vanskeligt for de små sportsgrene med ringe mediedækning at tiltrække sponsorer.

4. Fordele for sponsoren

  • Øger kendskabet til deres virksomhed og brand.

  • Reklame for produkter og ydelser.

  • Fremmer et positivt og sundt image af deres virksomhed ved at forbindes med sport og idræt – også selvom virksomhedens produkt ikke nødvendigvis er sundt.

  • Forbedrer virksomhedens omdømme i Danmark, fordi virksomheden støtter dansk sport.

  • Fordele og motivation til medarbejdere og kunder.

  • Øger salg og indtægter gennem øget medieeksponering.

5. Ulemper for sponsoren

  • Kan være usikre investeringer – sportslig succes er ikke garanteret.

  • Hvis begivenheden afbrydes eller aflyses går medieeksponering og reklamepotentiale tabt.

  • Hvis sporten eller atleten skaber dårlig omtale, kan det smitte af på sponsoren.

Den mørke side af sponsorater

Sponsorater i sport skaber spændinger, når en sponsors image eller produkt synes at underminere sportsbudskabet. For eksempel sponsorerede tobaksvirksomheder sportsbegivenheder indtil 2005, hvor de fik forbud fra alt sport i Europa. 

Virksomheder som sælger og producerer alkohol må gerne sponsorere i sport, selv om mange også ønsker forbud mod dette. For nogle sportsfans og andre interessenter virker det modstridende at blande sport og alkohol sammen. Det samme er gældende for spil- og lottoindustrien, da det er med til at fremme ludomani. 

Senest har man set FC København skifte deres hoved- og trøjesponsor Carlsberg ud med Unibet, hvilket har skabt dårlig omtale af FC København. Flere og flere er i mod at især sponsorer fra spil- og lottoindustrien træder ind og bliver synlige i sportens verden.

Hjælp til sponsorer? Kontakt os.

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: