Hvordan finder man en sponsor?

I dette indlæg kommer vi ind på følgende emner:

  • På jagt efter sponsorer
  • Før du går i gang med at henvende dig til sponsorer
  • Hvordan laver man en sponsoransøgning?
  • Hvilken aftale skal du gå efter?
  • Når du har skabt relationer

Er det ikke hvad du ledte efter? Så kan du læse meget mere om sponsorer her.

På jagt efter sponsorer

Du er nået til et punkt i din karriere, hvor du har erkendt, at du har brug for en form for støtte på din sportslige rejse. Måske har du brug for at fokusere mindre på dit daglige arbejde og mere på din træning.

Uanset hvad har du gjort dig nogle tanker om, hvad du har brug for, for at fortsætte din rejse. Nu skal du finde nogle virksomheder, som tror på dig og er villige til at bruge sine hårdt tjente penge på dig.

Uden et dedikeret team bag dig som kan kontakte virksomheder og lukke sponsoraftaler på dine vegne, er det dig der har det fulde ansvar – og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. For hvis du ønsker at etablere gode relationer med de mennesker du henvender dig til, så er det godt at du selv tager dig af kontakten med virksomheder.

Hvis du derimod ønsker en hjælpende hånd til af finde sponsorer, så kan du altid kontakte Sportif Sports i nedenstående formel, også vender vi tilbage til dig.

Artiklen fortsætter under reklamen

Før du går i gang med at henvende dig til sponsorer

Det første du skal være opmærksom på er, at selv om du måske er ’the shit’ i din inderkreds, og du er overbevist om at du når alle dine sportslige mål, så har de virksomheder du henvender dig til højst sandsynligt mere travlt end du tror. Virksomheder kæmper med deres eget pres, prioriteter og målsætninger, som måske i første omgang ikke indebærer, at de vil bruge deres penge på at investere dem i dig.

Derfor er det vigtigt at du planlægger hvordan du vil henvende dig til virksomheder. Og husk på, at hvis du beder om en seriøs investering, skal du gøre en seriøs indsats når du henvender dig.

Nogle af de mest frustrerende beskeder som virksomheder modtager, er beskeder som i bund og grund siger ”giv mig penge”, uden at oplyse virksomheden om hvad de får ud af det.

Selv om virksomheden sidder tilbage med tanken om at et samarbejde med dig kunne være interessant, så koster det virksomheden penge at bruge tid på at finde ud af hvorfor et samarbejde ville give mening. Derfor er det dit job som ansøger at gøre det klart hvorfor et samarbejde giver mening for virksomheden.

Hav altid dette i baghovedet: den virksomhed som du kontakter kører fint uden at skulle sponsorere dig.
Derfor: tænk over hvilken værdi du kan tilføre virksomheden.

Hvordan laver man en sponsoransøgning?

Når du henvender dig til virksomheder, som du ikke kender og vice versa, så gør det nemt for dem ved at give dem et grundigt overblik over, hvorfor du er den rette ambassadør for dem.

Nedenfor kan du downloade en skabelon til din sponsoransøgning.

Når du sender denne sponsoransøgning til en virksomhed, skal du behandle den og præsentere dig selv lige så professionelt, som du gør i din sport. Sørg for at sponsoransøgningen er formateret korrekt, at du staver ordene rigtig og ingen større grammatiske fejl.

Vær altid høflig og præcis – det er måske den eneste chance du får med virksomheden!

Hvilken aftale skal du gå efter?

Hvilke aftaler du skal gå efter, afhænger af hvilke potentielle sponsorer du har udpeget dig. Start med at fokusere på sponsorer som kan spare dig for de største udgifter, eller supplere med de væsentligste udstyr til din sportsgren. Det er dog vigtigt at huske på, at lokale virksomheder kun har et begrænset – hvis overhovedet noget – marketingsbudget, som de kan investere i atleter og sportsklubber.

Hvis det er kolde kontanter, du har brug for, så vær fornuftig med hensyn til hvad du beder om, og vær klar over hvordan du vil kunne give sponsoreren værdi for pengene.

Du kan også overveje at foreslå en resultatbaseret aftale, hvor du måske får et lille startgebyr og hvor alle efterfølgende beløb er baseret på dine resultater i konkurrencer.

Men bortset fra penge, hvilken anden støtte ville ellers kunne hjælpe dig?

Du kunne foreslå en rabatmodel hvor den virksomhed, som du allerede bruger penge hos, giver dig rabatter, så du kan spare penge. Hvis virksomheden leverer et produkt eller en ydelse, som du allerede bruger, kunne de give dig dette produkt til gengæld for, at du reklamerer for hvor godt det er. Hvis du går med denne model, så tænk over hvad du kan give virksomheden igen, som de ikke allerede har.
Et lille hint – din sportsverden er højst sandsynlig ikke noget de allerede har, så tænk over hvordan du kan implementere virksomhedens produkt og/eller ydelse i din sportsverden.

Det er meget nemmere for en lokal forretningsmand at indgå et nyt partnerskab, hvis de ikke skal grave i lommen som det første.
Og for dig er det meget nemmere at indlede et gensidigt fordelagtigt partnerskab, hvis du kan vise at du kan skabe værdi for virksomheden. Med tiden vil det kunne udvikle sig til at du kan retfærdiggøre dit værd for virksomheden og pitche en forespørgsel om en økonomisk sponsoraftale.

Er du en atlet som har brug for hjælp?

Når du har skabt relationer

Hold kontakten! Sørg for at du fortsat holder dine sponsorer opdateret om hvordan det går, hvor hårdt du arbejder, hvilke resultater du har opnået og hvordan du forsøger at øge kendskabet til deres virksomhed.

Vær åben over for idéer som sponsoreren måtte have undervejs, og forsøg om muligt at finde nye muligheder for hvad du kan gøre for dem. Sørg også for at man kan få fat på dig, om ikke andet, at du vender hurtigt tilbage med svar – lad ikke dine sponsorer være nødt til at jagte dig for noget du har forpligtet dig til, og gør det klart hvor meget du sætter pris på forholdet.

Hvis dit langsigtet mål er at opgradere sponsoraftalen til en større en af slagsen, skal du ikke lade det komme ud af det blå, men derimod bygge det langsomt op. Du kan nemlig arbejde dig hen mod en større sponsoraftale, hvis sponsoreren føler at du er nem at arbejde sammen med, hvis du skaber resultater og hvis du ser muligheder frem for begrænsninger. Samarbejdet skal være så gennemsigtigt som muligt.

En sponsoraftale går begge veje, og handler lige så meget om den værdi du skaber for sponsoreren, som den værdi du modtager fra sponsoreren.

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: