Tre geniale eksempler på sponsoraktivering

Sponsoraktivering er måden hvorpå et sponsorat bliver aktiveret. Det er her hvor samarbejdet mellem modtager og sponsoren kommer til udtryk, og her hvor man virkelig kan skabe værdi for hinanden. Til tider ser man et sponsorsamarbejde, som umiddelbart ikke ligner et godt match, men med kreativ aktivering og gode kampagner bliver det til et super værdifuldt samarbejde! Sponsoraktivering handler om at sammensætte sponsorens verden med modtagerens verden – ligesom i disse tre eksempler Her får du tre geniale eksempler på sponsoraktivering:

Messi x Budweiser 644

Denne kampagne er en af de bedste kampagner i nyere tid, hvorfor den også har vundet flere priser.

Det amerikanske ølbrand Budweiser er et af de mest eksponeret ølbrands i fodbold, hvor man bl.a. finder dem som sponsorer af FIFA World Cup, Premier League, La Liga, det engelske kvindelandshold og topklubberne Juventus og Ajax.
I 2020 indgik de et tre-årig partnerskab med verdensstjernen Lionel Messi.

Messi er en af de bedste – hvis ikke den bedste – fodboldspiller i historien, som er indehaver af diverse rekorder. Også rekorden for flest mål i én fodboldklub – nemlig 644 mål.

I forbindelse med Messis rekord lavede Budweiser en kampagne som fik navnet ‘644’. En kampagne hvor Budweiser sendte en øl til hver af de 160 målmænd som Messi har scoret på i løbet af karrieren. Hver øl blev nummereret fra 1-644. Den målmand som fik tilsendt flest øl af Budweiser i forbindelse med kampagnen var Diego Alves – han fik hele 19 øl tilsendt.

 

T-Mobile i Bayern München

Genial sponsoraktivering af T-Mobile i Bayern München

Teleselskabet T-Mobile har været sponsor i den tyske storklub Bayern München i mere end 20 år. I skrivende stund er de også hovedsponsor i klubben. Sponsoratet har en anslået værdi på 360 millioner kr. om året.

Udover at man ser T-Mobile pryde maven af spillertrøjen, kan man heller ikke undgå at se teleselskabets tilstedeværelse på Allianz Arena – Bayern Münchens hjemmebane.

T-Mobile har i mange år eksekveret en meget simpel men genial aktivering af deres sponsorat, ved at iføre medarbejdere og gæster i hvide uniformer, så de tilsammen udgør det velkendte T-logo. Du kan se T-Mobile på lægterne til alle Bayern Münchens hjemmekampe i den tyske Bundesliga.

Det er en sjov gimmick, som har været simpel at udføre og stort set omkostningsfrit at eksekvere. 

Det er genialt det dér.

Fly Emirates i Benfica

Emirates Airlines har været hovedsponsor i den portugisiske storklub Benfica siden 2015/16 sæsonen. Som ny hovedsponsor i klubben introducerede Emirates Airlines deres sponsorat på en genial måde.

Hvad kan man være sikker på at blive ‘udsat’ for når man sætter sig ind i et fly? Ja, man skal altid se stewardesserne fægte med armene og illustrere hvordan man benytter sig af flyets sikkerhed og hvor udgangene er.

Hvordan kobler Emirates Airlines og fodboldklubben Benfica sine to verdner sammen? Man tager de sikkerhedsfikserede stewardesser og laver en alternativ koreografi, som også illustrere noget fodboldfans synes er fedt, også placerer man dem midt inde på fodboldbanen. 

Se videoen ovenfor, det er genialt!

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: