7 grunde til hvorfor virksomheder skal investere i sport sponsorater

gratis rådgivning i bunden af artiklen

1. Sponsorater opbygger ‘brand awareness’

Et brand kan udnytte fordelene ved at være tilknyttet en atlet eller et sportshold. Disse typer af sponsorater er meget synlige og opnår oftest høj eksponering. Brands kan opnå meget brand awareness og få printet brandets navn, logo og mission ind i fans underbevidsthed.

Hvis man f.eks. har en sponsoraftale med en atlet, som Amre Allman, kan man få fordelene ved at få sit logo og slogan vist på de kampshorts han bruger i ringen. Derudover er han også en atlet som har sine egne klienter ved siden af boksning, 

2. Det skaber følelser omkring brandet, dets produkter og services.

Sport begejstrer forbrugerne. Øg spændingen i virksomheden ved at samarbejde med en atlet eller et sportshold, og promover en aktiv livsstil overfor alle medarbejdere, ved at sætte virksomhedens navn og brand i forbindelse med sport.

For eksempel giver sponsorater af en atlet den fordel, at atleten kan komme ud til virksomheden og lave personlig træning med medarbejderne, så man ikke kun promovere den aktive livsstil, men faktisk også udlever den.

Sponsorat

3. Det øger salget af produkter eller tjenester.

Sportshold, sportsbegivenheder og atleter er alle direkte salgsfremmende faktorer. Det kan opnås så simpelt som at give virksomheden fordelene ved at have en bod på stadion eller ved at bruge atleter til at promovere en ny kampagne.

For eksempel kan et sponsorat af en sportsklub som FC. København hjælpe med at sælge produkter til deres hundredtusindvis af følgere og tusindvis af medlemmer gennem stande ved deres kampe, e-mailmarketingkampagner til deres medlemmer og omtaler på sociale medier til deres følgere.

4. Markedsfør virksomheden til en ny geografi.

Når man udvider til en ny geografi, findes der så en bedre måde at annoncere brandets “ankomst” og skabe marketingbuzz på end gennem et partnerskab med et mindre eller større ligahold, en lokal sportsbegivenhed eller en lokal atlet? Markedsføringsteams kan drage stor fordel af muligheden for at bruge atleter på lokalt plan.

For eksempel kan et sponsorat af en lokal atlet fra Herlev, f.eks. Akim “Showtime”, være med til at promovere en ny butiksåbning i Herlev ved hjælp af sociale medier eller ved at lade Akim “Showtime” deltage i butiksåbningen og interagere med kunder, medarbejdere og pressen.

5. Markedsfør lancering af et nyt produkt.

Ved lancering af et nyt produkt skal brands skabe begejstring og opmærksomhed gennem flere markedsføringskanaler for at få så meget opmærksomhed og salg som muligt.

Hvis man f.eks. får den danske landsholdsdanser Caroline Bøgelund til at afprøve et nyt produkt, der er fremstillet til dans, og give en produktudtalelse eller et citat, der kan indgå i en pressemeddelelse, kan det øge interessen for pressemeddelelsen og dens eventuelle udbredelse.

6. Opnå mere trafik til hjemmesiden.

Hvis du får backlinks fra en atlet, et hold eller en begivenhed tilbage til din virksomheds websted, kan du hjælpe med at øge trafikken på dit websted. Uanset om det er logoplacering på webstedet, et link til en begivenhed eller deling af blogindhold på et af deres digitale ejendomme.

Hvis du f.eks. får landsholdsdanseren Emil Frederik Vase til at bidrage til virksomhedens blog med en artikel som “En landsholdsdanser giver sine bedste tips til at holde sig sund med disse 5 tips”, vil Emil kunne promovere dette indlæg på sine sociale mediekanaler.

7. Sælg til et nyt engageret publikum

Sportsfolk bruger mange penge på gadgets, tjenester, mode og luksusvarer. Der er ingen bedre måde at komme ind i dette elitemiljø på end at blive eksponeret over for nogle af dem ved hjælp af en sponsoraftale. Mund-til-mund markedsføring er enormt vigtig blandt atleter – hvad enten det sker gennem snak i omklædningsrummet, eller atleterne ser hvad de andre har på og bruger.

Hvis fodboldlegenden Nicklas Bendtner f.eks. bliver udnævnt til brandambassadør, kan det skabe opmærksomhed og salg til alle hans fodboldkammerater samt salg til fodboldbutikker for professionelle og amatører, der ønsker at føre produkter, som de professionelle bruger.

Har du noget på hjerte?

BOOK ET GRATIS MØDE

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: