Download skabelon til din sponsoransøgning

Søger du en sponsor? Men har du svært ved at komme videre med din sponsoransøgning og brug for noget inspiration til hvad man kan skrive? Her får du en gratis skabelon til din sponsoransøgning, som forhåbentligt kan tage dig et skridt tættere på din næste sponsor!

Download skabelon

Indlægget fortsætter under formlen

Download en skabelon til din sponsoransøgning

Kom i gang med at finde din næste sponsor i dag! 🔎

Skriv dig op og hent en gratis skabelon til din sponsoransøgning.

I dette indlæg bliver skabelonen til sponsoransøgningen fremhævet. Du kan læse mere om hvad der gemmer sig i den, og hvad du kan forvente af skabelonen.

Skabelonen er tænkt som en generel vejledning og et eksempel på et layout til en simpel sponsoransøgning. Den forudsætter, at du ved, hvad dine aktiver er værd, og at du ved et par ting om din målgruppe.

Skabelonen er lavet til individuelle atleter, sportsklubber- og foreninger.

HUSK: Sponsoransøgningen sælger ikke for dig – det gør du! Det anbefales derfor at du skræddersyer dine sponsoransøgninger efter du har været i kontakt med virksomheden du søger sponsorat hos.

Forside

Forsiden skal holdes simpel. Det er coveret for din sponsoransøgning. Her kan du evt. bruge sponsorens logo og dit eget hvis du har et.

Det vigtigste med forsiden er at du aldrig kalder det en “sponsorpakke” i overskriften. Så virker det som om at det er en copy/paste ansøgning, hvilket ikke særligt tiltalende.

Information om dig selv

Da du henvender dig til nogen som højst sandsynligt ikke kender dig personligt eller af navn, så er det høfligt og overskueligt at introducere dig med ‘the basics’ (navn, alder, bopæl, sportsgren, niveau osv…).

Gør det kort og brug maks. 100-200 ord – skriv helst navn, alder, bopæl, sport, niveau, klub osv. op i punktform, da det gør det mere overskueligt.

Der er helt sikkert meget mere at fortælle om dig selv, end hvad du kan gøre på 100-200 ord. Men husk, ansøgningen handler ikke om dig men om sponsoren.

Husk et præsentabelt billede af dig selv!

Målgruppe

Skriv alt hvad du ved om din målgruppe.
Dette kunne være aldersgrupper, kønsfordeling, interesser, geografi osv. Jo mere du fylder på, jo bedre!

Dette punkt er det mest interessante for din kommende sponsor.

Lav nogle flotte tabeller, grafer eller andet grafik som illustrerer din målgruppe.

Tilføj evt. flere slides som omhandler din målgruppe – du kan ikke overdrive med dette emne. Som sagt, jo mere, jo bedre!

Bonus tip: lav din Instagram-konto om til en professionel-konto, så kan du aflæse mere præcise data om din målgruppe.

Få uddybet hvad målgruppen handler om her: 5 ting du skal have med i din sponsoransøgning

Illustrations eksempler fra skabelonen til sponsoransøgning
Illustrations eksempler fra skabelonen til sponsoransøgning

Hvad kan du gøre for sponsoren?

Lav en liste med alle dine aktiver som du kan sælge til sponsoren.

Undgå at lave ”guld, sølv, bronze”-pakker.
Brug en menu tilgang hvor du lister dine aktiver op, og giver sponsoren mulighed for, at tage et kig på hvad du har at tilbyde.

Ved at bruge menu-tilgangen, giver det mulighed for at lave en delvist tilpasset pakke til sponsoren. Dette fortrækkes frem for at placere alle din aktiver i kasser og give dem forskellige værdier (guld, sølv, bronze-pakker).

VIGTIGT: tilbyd aldrig noget du ikke kan levere.

Få uddybet hvad du kan gøre for sponsoren her: 5 ting du skal have med i din sponsoransøgning

Aktivering

Kom med nogle aktiveringsideer hvor du kobler din sportsverden sammen med virksomhedens verden, så det bliver fremhævet at I har noget tilfælles og ville kunne lave noget fedt sammen.

Aktivering er langt mere værdifuld end logo placement, så vær kreativ og find på nogle sjove ideer som evt. ville kunne være sjove at vise på de sociale medier.

Det er kun fantasien som sætter grænser når det kommer til aktivering!

Hvorfor matcher du og sponsoren hinanden?

Undersøg den virksomhed som du søger sponsorat hos, og find frem til dens værdier, standpunkter og hvad den ellers står for.

Matchende værdier kunne være, vinder mentalitet, selvsikker, humor, omsorgsfuld, ærlig osv.

Fremhæv de værdier som du selv står for og som matcher virksomhedens værdier.

Det kan vække interesse, hvis det bliver tydeliggjort at I har matchende værdier på og udenfor banen, som gør at I er det rette match.

Få uddybet ‘hvorfor matcher du og sponsoren hinanden?’ her: 5 ting du skal have med i din sponsoransøgning

Kontaktoplysninger

Gør det klart, for virksomheden du søger sponsorat hos, hvordan de kan få fat på dig. Det ville være ærgerligt at de læser din super gode ansøgning, men derefter ikke kan få fat på dig.

Skriv minimum navn, e-mail og telefonnummer.

Læs alt om sponsorer i sport her.

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: