Hvad er forskellen på en sponsor og partner?

“Er der egentlig forskel på en sponsor og partner?” Det spørgsmål går ofte igen, når man taler samarbejder i sport. Og det er der god grund til, fordi begreberne dækker over mange af de samme ting, men der er nogle væsentlig og vigtige forskelle. Det er nemlig vigtig at kende forskellen og bruge de rigtige termer, når man navigerer i samarbejder i sportsverden. 

‘Partnerskab’ bliver misbrugt i stor stil

Partnerskab er et af de mest misbrugte ord, når man taler om samarbejder i sportsverden. En af grundende er at partnerskab og sponsorat læner sig op af hinanden, og folk ikke kender den reelle forskel på de to termer. 

“Hos os kalder vi det ikke sponsorer, her kalder vi det partnerskaber” den sætning har du måske hørt før. Det er blevet moderne at kalde sponsorater for partnerskaber, fordi ordet sponsor har fået en negativ skygge over sig. Det negative stammer bl.a. fra en masse mislykkede sponsorsamarbejder, som i realiteten er endt med at blive en donation, fordi samarbejdet ikke er blevet aktiveret (ordenligt). At være sponsor er for mange ens betydende med, at man giver penge uden at få noget igen – altså bare “kaster penge ud af vinduet”. 

Læs: Alt om sponsorer

Partner eller sponsor

Et partnerskab er en aftale mellem to parter, som bliver enige om, at benytte hinandens ressourcer til at tilbyde et produkt/service med fortjeneste for øje. Fortjenesten deles mellem de to parter. 

Et sponsorat er en aftale hvor der bliver givet penge eller produkter/services (in-kind) for tilladelsen til at blive associeret med en atlet eller sportsklub (brandet) og blive eksponeret for atletens/sportsklubbens fans og følgere.

Kan du lide hvad du læste? DEL OPSLAGET PÅ: